marți, 12 martie 2013

Antreprenor 2.0

Azi are loc conferinta regionala (din Bucuresti) din cadrul proiectului Antreprenor 2.0, ocazie cu care am participat la prezentarea plus sesiunea de Q&A a lui Marius Ghenea, despre "Antreprenoriat in ziua de azi". El a fost introdus de Corina Dragotescu, care a mai intervenit pe parcurs si a concluzionat ca daca s-ar fi documentat anterior ar fi trecut mai usor peste obstacolele ce stau in calea unei afaceri.
Marius Ghenea a tinut sa precizeze ca o idee de afaceri nu trebuie supraevaluata, ea avand o valoare proportionala cu gradul sau de implementare - cu alte cuvinte, in stadiul de concept, ea nu valoreaza nimic. De altfel, Ghenea a mentionat ca nu ar investi intr-o idee, ci intr-o afacere aflata in stadiu incipient, unde exista o minima testare de piata. El a dat exemplul corporatiilor de succes Google, Facebook si Apple care nu au inventat lucruri noi (motorul de cautare, reteaua sociala sau smartphone-ul), ci le-au imbunatatit pe cele existente.
Chiar si atunci cand mijloacele de comunicare erau rudimentare, anumiti savanti sau inventatori au lucrat in paralel la noi descoperiri, iar acum cand suntem peste 7 mld de oameni pe planeta, probabil ca ideea noastra le-a venit si altor "50 de romani, 100 de francezi, 1.000 de americani si 10.000 de chinezi". Cat despre intuitie, ea provine din experientele anterioare constientizate, mai ales esecuri.
Desi a subliniat ca este important sa materializezi ideea, nu doar sa o ai, Marius Ghenea a trecut in revista cateva metode de generare de idei (in echipa), printre care:
- focus group, cu persoane din companie, dar preferabil nu in prezenta sefului
- brainstorming, cu precizarea ca nu trebuie facut sub influenta alcoolului, cand apar ideile radicale, si ca e recomandabil ca persoanele care iau parte la el sa aiba profile diferite
- brainwriting, acelasi lucru, dar prin notarea de fiecare participant a 3 idei care vor genera alte idei
- reverse brainstorming, care se potriveste mai bine in Romania decat brainstorming (unde nu se accepta critici) ce implica o abordare negativa, respectiv cum ai face cel mai prost produs, dupa care transformi defectele in calitati si il obtii pe cel bun
- problem inventory analysis, care presupune prioritizarea problemelor
- check-list, o metoda folosita de Steve Jobs, de a raspunde la intrebarile potrivite despre un produs (dimensiune, forma, culoare etc), intrebari structurate in functie de produsele concurentei
- attribute listing, ca si mai sus, dar fara intrebari
- big dream approach, o abordare in care ne inchipuim ca lansam o afacere ca si cum nu ar exista constrangeri (de bani, de angajati, de clienti etc), ajungand la un concept nerealist, dupa care eliminam constrangerile una cate una pentru a reveni la o dimensiune rezonabila.
In continuare, Marius Ghenea a vorbit de oportunitatile de afaceri ca nevoi, in sensul ca o afacere trebuie sa raspunda unei nevoi. In primul rand, trebuie avut in vedere tipul nevoii: daca piata respectiva este sau nu in crestere. De exemplu, piata de retail poata fi in declin sau stagnare, dar retailul online este pe val, asa ca acolo ar fi mai bine sa investim. Desigur, este greu sa separam economia online de cea traditionala si aici s-a facut o paranteza.
Aproape orice business in ziua de azi ar trebui sa aiba si o dimensiune online, chiar daca este vorba de o covrigarie unde oamenii vin dupa miros. Totusi, este o diferenta intre a cauta pe internet covrigarii si a face efectiv tranzactii online. In anumite domenii, cum ar fi electronicele, magazinele fizice au devenit insa doar o expozitie unde oamenii vin sa testeze produsele, pentru ca apoi sa le comande online, fiind mai ieftin asa (avand in vedere costurile de inchiriere spatiu si depozitare).
Legat de timing-ul nevoii, bunurile si serviciile se impart in cele cu frecventa mare, cum ar fi FMCG, cele care consuma relativ des si cele de durata indelungata. Aici, Marius Ghenea a adus in discutie bunurile care se cumpara in rate si a spus ca in Romania gradul de indatorare (atat al gospodariilor cat si al tarii) este de fapt mic comparativ cu tarile occidentale, dintre care SUA are cel mai mare grad de indatorare. In opinia lui, modelul american, chiar daca acum este disproportionat, este mai bun decat cel romanesc in care "strangi 30 de ani sa-ti iei o garsoniera si pe urma mori".
Cat despre concurenta, Marius Ghenea considera ca atunci cand un antreprenor spune ca nu are competitori, este posibil sa nu fie de fapt nicio piata pentru respectivul produs, pentru ca nevoia nu a aparut (inca). Concurentii nu sunt intotdeauna usor de identificat, de exemplu pentru producatorii de masini si producatorii de biciclete pot fi concurenti, iar intr-un sens mai larg orice alt vanzator unde un potential client isi cheltuie banii este un concurent, in conditiile bugetului limitat al clientului (nu isi mai cumpara suc pentru ca are bani doar de paine). In sens restrans, trebuie luati in calcul competitorii relevanti - daca ai de pilda o shaormerie, concurenta ta nu este lantul McDonalds.
Mai departe, Marius Ghenea a spus ca afacerea trebuie sa aiba legatura cu profilul personal al antreprenorului, facand referire la educatia si experienta acestuia. Daca nu a lucrat niciodata in domeniul in care vrea sa-si lanseze afacerea, ar trebui sa se angajeze macar cateva luni, chiar daca acel post presupune sa dea cu mopul. In fond si CEO-ul McDo a plecat tot de acolo.
Marius Ghenea a mai vorbit si de importanta networking-ului, azi existand platforme ca Twitter si LinkedIn care permit relationarea la distanta cu grupuri de oameni din care ulterior pot fi selectati cei relevanti, conform principiului Pareto (80 - 20).
Un alt lucru de care trebuie sa tinem cont este, conform lui Ghenea, trendul global in afaceri. In momentul de fata, tendintele business sunt de a investit in domeniile: web, health, green, clean energy, social, CSR, crowdsourcing. In domeniul sanatatii, sunt de urmarit tendintele demografice, cum ar fi imbatranirea populatiei: de la Pampers pentru copii la scutece pentru adulti.
De asemenea, conform lui Marius Ghenea, orice model de business poate fi low cost, cu conditia sa nu faca compromisuri in ceea ce priveste esenta produsului/serviciului, ci sa se deconsolideze, de ex vanzarea unui PC low cost fara periferice incluse.
In ceea ce priveste cresterea, anumite afaceri sunt prin natura lor sau prin dorinta antreprenorului de tip simgle location. In orice caz, antreprenoriatul este un job full time, iar in cazul afacerilor care trebuie sa creasca pentru a supravietui se aplica acelasi principiu ca la mersul pe bicicleta: nu poti da inapoi si nu poti sta pe loc.
Cu cat abilitatile antreprenorului sunt mai mari si aspiratiile mai mici, cu atat exista mai multe sanse de succes. Riscul este inerent afacerii, iar la inceput el tinde catre 100%. Totusi, risul poate fi controlabil, in special daca este corect identificat. De exemplu, avand un magazin de cartier, este mai periculos sa vina langa tine un supermarket decat sa ti se fure de la raft. In functie de piata si produs cat si de noutatea sau preexistenta lor, exista strategii diferite: de penetrare a pietei, de dezvoltare a produsului, de diversificare a produsului sau dezvoltare a pietei.
Dezvoltarea pietei poate fi geografica sau ne putem adresa unor categorii mai largi, de ex promovarea catre femei a unor produse percepute ca masculine. Legat de diversificarea produsului, prea multe sortimente sunt o problema daca acestea sunt perisabile si nu se vand la fel de bine ca altele, iar costurile de depozitare sunt mari. De aceea, trebuie calculate proportiile in care se vand produsele.
Cel mai important, la inceput, este sa ai cash-flow, chiar daca nu ai profit; mergi in pierdere o vreme. Pentru a minimiza costurile, cateva strategii de bootstrapping (strangerea curelei) expuse de Ghenea sunt: porneste de acasa, fa bartere, angajeaza voluntari, foloseste internetul dar si word of mouth, incaseaza avansuri etc. Se pot face si studii de piata inainte de inceperea unei afaceri - prin studenti care in practica aplica chestionare - dar cel mai bun insight vine tot din experienta antreprenorului in respectiva afacere.
Mai departe, scrie-n carte, anume "Antreprenoriat" de Marius Ghenea, iar Arena Leilor va reincepe in curand, deci cine are o idee de start-up si doreste finantare stie unde sa se adreseze.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.