joi, 20 februarie 2014

Antreprenoriat feminin I

În continuarea seriei de conferințe despre antreprenoriat, am participat astăzi la una dedicată femeilor, dar în care s-au spus și lucruri utile pentru orice antreprenor wanna-be, indiferent de gen. În afară de cele aproape două sute de femei, în sală au fost și vreo cinci bărbați (inclusiv fotograful, așa cum a remarcat un vorbitor). Am asistat doar la o parte din discuții, așa că nu pot face un rezumat al evenimentului Antreprenor 2.0 Women, ci al câtorva intervenții.

Oana Băluță, cunoscută activistă feministă din mediul academic, a fost prima vorbitoare după discursurile din deschidere. Ea a prezentat contextul dificil (cel puțin în România) pentru femeile care vor să-și pornească o afacere. Mai exact, rolul unei femei în societate este considerat - inclusiv de către alte femei - în principal acela de soție și mamă, de aceea este mai greu pentru o femeie să aibă timp pentru a se dedica unui business, mai ales dacă este un start-up; statul nu ajută destul aceste inițiative, prin faptul că există un număr insuficient de creșe și grădinițe, iar soții se implică mai puțin în treburile casnice și creșterea copiilor. Ea a menționat și că se acordă mai greu credite femeilor, iar dobânzile sunt mai mari decât cele pentru bărbați, conform unor studii.

Acest lucru a fost contrazis de Virginia Oțel, reprezentanta unei bănci, care susține că singurul criteriu de acordare a unui împrumut și de stabilire a ratei este planul de afaceri. Mai mult, un studiu al Băncii Mondiale a concluzionat că există mai puține credite neperfomante în cazul femeilor, că acestea economisesc mai mult și își asumă mai puține riscuri. De altfel, o treime din IMM-uri din lume sunt deținute de femei și aceeași proporție există în România la nivelul acționarilor și asociaților, potrivit datelor ei. Ceea ce aduce în discuție instrumentele financiare dedicate femeilor.

Dna Oțel a enumerat folosirea online banking-ului, a cardului ”cu care poți plăti un prânz de afaceri” și alte produse care de fapt sunt identice pentru bărbați sau sunt dedicate unei familii. Adevărata reclamă este, în opinia mea, atunci când o altă antreprenoare, de încredere, recomandă o bancă de la care ea a obținut un credit satisfăcător. Ca și Oana Băluță, dna Oțel a adus în discuție obstacolele istorice în cazul antreprenoriatului feminin, începând cu citatul ”Frailty, thy name is woman” (Shakespeare) care ilustrează o mentalitate patriarhală, dar a încheiat într-o notă pozitivă. Ea a îndemnat femeile, printre altele, să se îndrepte către domeniul online, pentru că acesta e ”viitorul”.

În realitate, industria online este prezentul și are deja un trecut, fiind în permanentă schimbare, ceea ce îl face greu de studiat în medii formale. Despre cum te ajută online-ul să-ți crești afacerea a vorbit Alina Cinciulescu, reprezentanta ”companiei pentru femei”. Ea a prezentat femeile care vând cosmetice ca antreprenoare, deși eu până acum le-am privit ca persoane care vor doar să-și rotunjească veniturile provenite din salariu. Voi admite că în sens larg și o femeie care lucrează un petic de pământ și vinde la piață puținul surplus pe care îl obține este o antreprenoare. Dar pentru mine o femeie antreprenor are măcar o gogoșerie, un mic salon de frumusețe sau un site cu bijuterii hand-made...

Trecând peste asta, ai ce învăța de la o femeie care conduce divizia online a brandului cel mai căutat pe Google și nr 1 în mediul digital pe cosmetice, din România - cel puțin după spusele ei. Alina Cinciulescu a subliniat importanța unui site, care nu poate fi substituit de o pagină de Facebook, pentru că această platformă este limitată. Site-ul trebuie constant actualizat cu informații (despre produse), după ce în prealabil s-a analizat ce se discută online despre brand și despre industria respectivă, deoarece mediul online nu este doar informativ, ci un mediu al comunicării: trebuie să asculți ce spune publicul tău. În acest fel pot fi identificați și ambasadorii brandului; bineînțeles, acest lucru este posibil doar la companii care sunt deja faimoase.

În altă ordine de idei, Google își schimbă destul de des mecanismul de afișare a rezultatelor, așa că site-ul trebuie optimizat periodic pentru acest motor de căutare. Mai departe, Alina Cinciulescu a vorbit despre importanța bloggerilor de renume în creșterea awareness-ului și al vânzărilor, lucru care ajută firmele la început de drum. În plus, ea a precizat că nu trebuie repetat același lucru pe site, bloguri și rețele sociale, pentru că fiecare are un specific la care trebuie adaptat mesajul. Totuși, nu sunt de acord cu afirmația că poți descoperi cei mai populari bloggeri prin Zelist. Acest instrument este util, dar există bloggeri cu trafic mare, multe comentarii, aprecieri, distribuiri etc. care nu sunt pe Zelist.

Dacă vorbim de blogging feminin, există numeroase bloguri de beauty, fashion sau destinate mamelor. Dar există și bloguri scrise de femei care se adresează publicului larg, unul din acestea fiind al Mădălinei Uceanu. Ea și-a înființat o companie în domeniul HR și a fost printre puținele femei antreprenor, nu manager sau alt tip de angajat, care au vorbit în această dimineață. Mădălina Uceanu a făcut trimiteri la Daniel Pink și Sheryl Sandberg, vorbind despre dificultățile recrutării pentru un start-up. În primul rând, companiile noi nu își permit să plătească bine și apoi candidații posibili la un post se întreabă dacă peste un an va mai exista respectiva companie.

Din acest motiv, start-up-urile fac apel mai mult la emoțiile oamenilor, de exemplu pasiunea lor pentru un produs, decât la rațiunea lor financiară și sentimentul de siguranță pe care ți-l dă un job, mai ales pe timp de criză. După o perioadă în care compania se dezvoltă, este posibil să existe diferențe de opinie între membrii fondatori, ceea ce îmi aduce aminte de episoadele recente din House of Lies sau alte seriale. Este nevoie la un moment dat să fie aduse persoane noi în leadership, pentru că acestea au o viziune proaspătă.

Pentru că vorba lungă e sărăcia femeii, voi scrie un articol separat cu prezentările antreprenorilor bărbați și concluziile mele. Voi încheia acum cu ideea Roxanei Tudor, deținătoarea unui atelier de modă, care a spus că startarea unei afaceri este asemănătoare în anumite privințe cu creșterea unui copil.

6 comentarii:

  1. ce cacate de desene rasiste. nu sunteti lovite in pzda de nesimtite de asta disriminati pe barbati. IMORALE SUNTETI SI NERUSINATE. huaaa rusine sa va fie voua de proiect cu disriminari imputite

    RăspundețiȘtergere
  2. NU AVETI PIC DE RUSINE. DESENE DE CACAT RASISTELOR

    RăspundețiȘtergere
  3. HUAA RUSINE PANARAMELOR NESIMTITE

    RăspundețiȘtergere
  4. PUNETI FEMEIA INAINTE? RUSINE NU AVETI SI NICI NU VA DATI SEAMA CA GRESITI CA NU AVETI RUSINE

    RăspundețiȘtergere
  5. DESENE RASISTE. NU CRED CA TI-AR CONVENI SA FIE INVERS REPREZENTATI BARBATII IN FATZA. IMORALA RSINE HUAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

    RăspundețiȘtergere
  6. @Anonim, rasismul nu inseamna ce crezi tu ca inseamna :)

    RăspundețiȘtergere

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.