vineri, 21 februarie 2014

Antreprenoriat feminin II

 

În prima parte (la care am fost prezentă) a evenimentului Antreprenor 2.0 Women de ieri, au vorbit doi oameni de afaceri cu umor. Primul dintre ei a fost Csaba Demeter, inițiatorul unor evenimente de socializare între antreprenori, al cărui motto este ”if you're not networking, you're not working". În loc de business to business sau business to consumer, el a vorbit despre conexiunea human to human. Sau ”mano a mano”, cum zic americanii care nu știu spaniolă. Este vorba de oamenii noi pe care îi întâlnim, pentru că scopul unei afaceri nu este să vindem doar către doi-trei prieteni și câteva rude apropiate.

Csaba Demeter a identificat obstacolul din calea socializării, și anume frica: de a conversa cu necunoscuți (fiind învățați de părinți să nu vorbim cu străini), de respingere, dar și de reușită; dacă cineva acceptă propunerea noastră, s-ar putea să ne simțim nepregătiți să punem în aplicare ce am spus. O metodă de a trece peste această teamă este de a încerca să cunoaștem situația interlocutorului, de a empatiza cu problemele lui și de a-i oferi o posibilă rezolvare, întrebându-l apoi ce părere are despre sugestia noastră. Sunt cam multe condiții care trebuie să fie îndeplinite, dar cred că este o abordare binevenită pentru introvertiți și timizi. Csaba Demeter consideră că femeile au un avantaj la capitolul networking, ele empatizând cu mai multă ușurință, pe când bărbații se grăbesc să ofere soluții. Dar acestea sunt clișee, stereotipuri.

A urmat Dan Ștefan, care a vorbit despre afacerea lui în domeniul închirierii de mașini, și care a spus că pe piață reușește cel mai adaptabil, nu cel mai puternic sau inteligent. Ca în lupta dintre David și Goliat, firmele mici au unele avantaje față de corporații, iar femeile pot fi mai bune antreprenoare decât bărbații. Un alt punct al prezentării sale a fost oportunitatea care există în România, de a privi ”în viitor”, adică la stadiul actual al economiilor dezvoltate.

Dan Ștefan a făcut în acest sens o comparație cu o teorie legată de eroul Superman: pe planeta lui, el era ca oricare altul, dar pe Pământ are puteri supranaturale. Cu alte cuvinte, în România poți avea succes dacă ești ”chior în țara orbilor”. El a concluzionat că se poate face business legal în România, pentru care a fost aplaudat. Aceasta a fost pentru mine o dovadă în plus că în antreprenoriatul românesc respectarea legii este privit ca ceva de admirat, nu ceva firesc. Dar să lăsăm asta.

Am plecat de la conferință cu informații noi, dar și cu întrebări la care nu am un răspuns. Ar trebui ca sectorul privat (în special băncile) să discrimineze pozitiv femeile antreprenor pentru a reduce din diferențele față de bărbați, sau toată lumea trebuie tratată în mod egal? Sectorul non-profit și cel public, mai exact statul și Uniunea Europeană, oferă deja facilități pentru femei în ceea ce privește accesarea de fonduri nerambursabile și formare profesională. Dacă acestea nu duc la creșterea numărului de femei antreprenor, ar putea însemna că multe femei pur și simplu nu își doresc să devină antreprenoare. 

Motivele pentru care cineva nu își dorește sau ezită să înceapă o afacere pot fi multiple, dar probabil că cel mai important este reticența de asumare a riscurilor. Dar chiar dacă femeile ar fi programate genetic să aleagă întotdeauna ceva mai sigur (să lucreze la stat sau pentru altcineva), deși acel lucru nu le aduce beneficii prea mari, educația antreprenorială le poate convinge că este mai bine să își clădească propriile vise, nu pe ale altora. Alte avantaje ale antreprenoriatului ar fi evitarea posibilității de a câștiga mai puțin decât colegii de gen masculin care prestează aceeași muncă - unii oameni țin mai mult la echitate decât la bani - cât și a hărțuirii la care sunt supuse unele angajate de către șefii bărbați.

Antreprenoriatul feminin nu este însă doar o modalitate de împlinire personală, ci alternativa la găsirea unui job, o provocare deosebită în perioade de stagnare sau recesiune; mai ales pentru persoane fără pregătire cu cerere pe piața muncii, cum este cazul multor femei. Nu este nimic rău în a fi casnică, dar nu toate familiile își permit ca femeia să nu aibă un venit sau să se bazeze pe ajutorul social. Nevoia de bani împinge unele femei către munca la negru (chiar și în cazuri de self employment) și tipuri ilegale de ”antreprenoriat”, prostituția fiind printre cele mai frecvente.

Există și femei antreprenor care exploatează alte femei sau bărbați. Ca și în cazul femeilor din politică, există voci care susțin că femeile antreprenor ar fi mai pline de compasiune decât antreprenorii bărbați, pentru că feminitatea presupune să fii amabilă cu oamenii, să ai grijă de alții, să te comporți elegant și grațios etc. Aceste preconcepții sunt în discrepanță cu realitatea: un business nu este o fundație de caritate doar pentru că e condus de o femeie (nici măcar antreprenoriatul social nu înseamnă filantropie). Capitalismul nu crede în lacrimi.

Creându-și așteptări exagerate, nu este de mirare ce impresie au angajații despre femeile patron sau manager, care sunt percepute ca tirani în fustă. De la patronii / directorii bărbați se acceptă mai ușor aceste defecte pentru că e ”normal” pentru un bărbat să fie dur și autoritar. De aceea, atât bărbații cât și femeile cer în medie mai mulți bani când lucrează pentru o femeie. De parcă asta nu ar fi de ajuns, atunci când o femeie are succes în afacerea ei, ceilalți comentează: a avut la început bani de la tatăl ei, a învățat-o soțul tot ce știe, este amanta unui politician șamd.

Vestea bună e că sunt în prezent anumite domenii în care există un număr relativ mare de antreprenoare, în funcție de specializările care sunt mai populare printre femei. În afară de saloane de cosmetică, magazine de modă și săli de fitness destinate femeilor, am observat și cabinete medicale private, birouri notariale sau de design interior, firme de contabilitate și de traduceri, grădinițe și multe alte tipuri de afaceri. Deocamdată, există puține firme cu profil tehnic care să fie înființate preponderent de femei, acestea fiind considerate apanajul bărbaților.

Dar, așa cum pe vremuri femeile aveau puține opțiuni de carieră, putând să viseze maximum la a preda în școli generale, iar azi avem multe domenii dominate de antreprenori femei - admițând că acestea nu au cea mai mare pondere în PIB - este posibil ca peste un timp jumătate de antreprenori să fie femei chiar și în IT sau alte sectoare economice care generează profituri mari. Spre deosebire de unii consumatori, piața liberă nu este misogină. Cel mai bun sau cea mai bună va vinde și va supraviețui mai mult, indiferent de sex.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumesc pentru feedback! Dacă ai o întrebare, voi răspunde cât de curând posibil.